Ik scrol wat rond op LinkedIn als ik plotseling een bericht zie dat m’n aandacht trekt. Een AI-tool die blogs genereert en deze direct in WordPress zet. Zonder limieten, en in de woorden van de auteur ‘geen gezeik met variabele kosten verder’. De tool kost eenmalig 25 piek (ex. btw) en dan mag je hem levenslang gebruiken. Ik kocht hem en reverse-engineerde de werking ervan. Dit is wat je moet weten over AI-WordPress-plugins.
AI is hot. Ook binnen WordPress. Een maand geleden werd vanuit de stichting die WordPress beheert een AI-team opgezet met als doel om meer AI in WordPress te krijgen. ChatGPT vervangt zo’n beetje de secretaresse al, en de communicatieadviseur, dus hoe handig is het als er een AI meteen ingebakken in WordPress zit? Een website bijhouden was nog nooit zo makkelijk… toch?
Na het lezen van de LinkedIn-post was ik sceptisch. Ik plaatste een reactie met de vraag hoe de auteur het voor elkaar krijgt om een AI-tool aan te bieden voor een eenmalige fee. Dat lukt meestal alleen grote bedrijven die worden gesteund door durfinvesteerders. AI kost immers voortdurend geld. Het kost geld om videokaarten te kopen (die ook met enige regelmaat vervangen moeten worden omdat er nieuwere generaties uitkomen) en het kost geld om de energierekening voor die videokaarten te betalen. Een enkel gesprek kost niet zoveel, maar honderden, duizenden gesprekken tikken flink aan. De pluginauteur zag er niet uit als een filantroop, dus hier moest hij een slim trucje voor hebben gevonden. Zijn antwoord: “Ik heb flink huiswerk moeten doen, dus hoe het werkt kan ik niet zeggen.”

Gemini-wrapper
Prima, dacht ik. Gelukkig ben ik WordPress-expert en heb ik wel vaker met dit bijltje gehakt. Een WordPress-plugin is min of meer een verzameling van vrij leesbare PHP-bestanden, en die reverse-engineeren is voor mij een fluitje van een cent. Ik besloot de drie tientjes af te rekenen.
Tijdens het bekijken van de code werd met één ding al snel duidelijk: dit is geen eigen AI. De maker van de plugin leunt op een bestaand systeem van Google:
- Je vult een prompt in waar je je artikel over wil laten genereren.
- De plugin voegt e.e.a. toe aan de prompt (daarover later meer) en stuurt de prompt naar Google’s Gemini-AI-model.
- De plugin plakt het antwoord van Gemini in de WordPress-editor.
That’s it. Het is een bestaande (gratis) AI die wordt verkocht voor 25 euro. Daar is op zich niets mis mee, behalve dat ik vind dat de maker dit transparanter had mogen weergegeven in de LinkedIn-post. Toch zijn we nog niet helemaal klaar, want er is meer dat je moet weten. Ik neem je mee naar the good, the bad, and the ugly.
private $api_endpoint = 'https://generativelanguage.googleapis.com/v1beta/models/gemini-2.5-flash:generateContent';
...
/**
* Genereer content met de Gemini API.
*
* @param string $prompt De prompt voor de API.
* @return array|WP_Error Het antwoord van de API of een WP_Error object.
*/
public function generate_content( $prompt ) {
The good, the bad, and the ugly
Laten we beginnen met wat goed is aan de plugin. De code van de plugin is aardig geschreven. Ik zet m’n vraagtekens bij sommige stukken (zoals waarom er functionaliteiten zijn ingebouwd voor meertaligheid terwijl de plugin alleen in het Nederlands beschikbaar is, en waarom de ~50 fouten gedetecteerd door de plugin-scanner van WordPress niet zijn opgelost), maar over het algemeen ziet de code er helder uit. Goed leesbaar. Mooi gebruik van PHP-functionaliteiten. Dit is geen slecht werk.
Je moet ook zeker niet onderschatten hoeveel het zou kosten als je een WordPress-specialist of PHP-developer zou willen inhuren om een soortgelijke integratie te maken. Ik zou daar prima 1000 euro voor kunnen rekenen. Een developmentbureau nog wel een veelvoud daarvan. Maar wat nou als ik zeg dat dit helemaal niet hoeft? Nu we weten dat de plugin een simpele link is met Google’s AI, gaat er opeens een wereld van bestaande plugins voor ons open.

De zoekterm ‘Gemini writer’ levert 15 plugins op die Gemini gebruiken om content voor je te genereren. De meeste zijn gratis te downloaden en te gebruiken. Let op: geen van deze plugins is door mij getest en kan ik daarom aanraden.
Dan over naar wat er niet goed is. De grootste tekortkoming vind ik het gebrek aan een updatebeleid. De man op LinkedIn host z’n plugin niet via de officiële WordPress-kanalen. Daarnaast vind ik in de code geen verwijzingen naar een externe server waar updates kunnen worden opgehaald. Dat betekent dat deze plugin nooit kan worden voorzien van updates. Ja, de maker kan alle kopers een mailtje sturen als er een nieuwe versie is, maar ik betwijfel of hij dat zal doen. En dan is het nog maar de vraag of site-eigenaren een nieuwe versie daadwerkelijk handmatig zouden installeren.
Waarom is dit zo’n probleem? Ten eerste: de veiligheidsrisico’s. Iedere dag worden er beveilingsproblemen in plugins gevonden. Een niet-opgelost beveiligingsprobleem is als een open voordeur waar hackers zo naar binnen wandelen. Het zou je bedrijfswebsite maar zijn die opeens gehackt is.
En daarnaast zit het euvel ook in een stukje functionaliteit. De plugin is geheel afhankelijk van de API-koppeling met Google Gemini. Wat als die koppeling verandert? De plugin roept nu ‘gemini-2.5-flash’ aan, maar wat als dat model over een half jaar is vervangen door een betere? Dan profiteer je niet van de huidige state-of-the-art op het gebied van AI. En als ‘gemini-2.5-flash’ over een jaar wordt vervangen omdat ie verouderd is (zo snel gaat het in de AI-wereld), dan doet de plugin helemaal niets meer.
Vervolgens is het ook goed om te kijken naar wat de plugin toevoegt aan je prompt. Ik zie zinnetjes als:
Gebruik een informele, vriendelijke toon en spreek de lezer aan met "je".
BELANGRIJK: De output moet ALTIJD in HTML-formaat zijn met de volgende structuur:
Je bent een expert in het schrijven van SEO-geoptimaliseerde WordPress-artikelen.
Voeg geen inleidende zinnen, commentaar of uitleg toe.
Focus op voordelen, specificaties, en waarom klanten dit product zouden willen kopen.
En hier zit natuurlijk een stukje werk in. Het kost tijd om een goede prompt te schrijven en te testen. En wat dacht je van het feit dat dit in het Nederlands is? Veel van de eerdergenoemde AI-plugins zullen met Engelse prompt werken. Toch zie ik wel een probleem met deze prompt: AI verandert. En wat als de prompt-filosofie ook verandert? De plugin zal je dus nooit voorzien van een nieuwe update, want er is geen verbinding met een updateserver. Navraag via een LinkedIn-comment levert op dat maker garandeert dat het systeem ‘nu’ werkt en betrouwbaar is. De maker publiceert verder geen informatie over een updatebeleid of een manier om updates te ontvangen.
Dan de ugly. Het grootste probleem is voor mij het gebrek aan transparantie. De maker verstrekt vooraf geen informatie over hoe het product werkt. De gevolgen van het gebruik van de Gemini-API-koppeling worden verzwegen. In de algemene voorwaarden van de Gemini-dienst lees ik namelijk:
Hoe Google uw gegevens gebruikt
[…]
Menselijke reviewers kunnen uw API-input en -output lezen, annoteren en verwerken om de kwaliteit en onze producten te verbeteren.
[…]
Dien geen gevoelige, vertrouwelijke of persoonlijke gegevens in […].
Met andere woorden: alles wat je invult wordt direct naar Google gestuurd. Google gebruikt dit om de modellen beter te maken en laat je input mogelijk door mensen lezen. Pas dus op met wat je invult: het lijkt misschien wel alsof je praat met je WordPress-installatie op je eigen server, maar dit is niet waar. Overigens verzwijgt de plugin-auteur deze koppeling bij aankoop, en staan de privacyimplicaties nergens vermeld. Niet geheel AVG/GDPR-conform dus.
Als je overigens niet wil dat Google je ingevulde data gebruikt, dan betaal je centen tot euro’s per gesprek. Kan het opeens een duur grapje worden. Mijn bevindingen heb ik voorgelegd aan de auteur van de plugin. Hij geeft aan dat de plugin vooral moet worden gezien als hobbyprojectje en niet als enterprise-level software – iets wat ik graag explicieter had gezien in het oorspronkelijke LinkedIn-bericht. Daarnaast heeft de maker de transparantie inmiddels iets verbeterd.
Een breder maatschappelijk probleem
Waarom doe ik dit? Waarom spendeer ik dertig euro en uren van mijn tijd om tools uit te pluizen, onderzoeken te schrijven, en mezelf boos te maken? Dat komt omdat ik twee onderliggende, brede, maatschappelijke problemen op zie komen:
- We zien AI als een heilige graal en zijn verblind door hoe snel en goed het werkt. Doordat we onszelf verblinden, denken we niet meer kritisch na over wat we aan AI-systemen op het internet overlaten. Geloof me, ik ben groot fan van AI. Ik gebruik AI dagelijks. Ik laat het al m’n shittaken oplossen. Maar ik ben ook heel bewust van de nadelen. Ik weet dat (bij sommige van de tools) alles wat ik invul kan worden gelezen en gebruikt. Ik weet dat niet alle output even betrouwbaar is. Ik weet dat ik mijn eigen verstand nooit op de achterbank mag zetten.
- We downloaden en installeren veel te makkelijk tooltjes en plugins op onze websites, zonder dat we weten wat ze precies doen en hoe ze werken. Oeps. Site gecrasht. Of gehackt. Of opeens supertraag. En wie bellen we dan? WordPress-specialisten zoals Studio Stach. En wij lossen het graag voor je op, maar man man man, dat had je een boel slapeloze nachten kunnen schelen.
Als ik je aandacht op ten minste een van deze problemen heb kunnen vestigen door het lezen van dit artikel, dan is mijn missie geslaagd. Daarnaast ben ik een echte vakidioot met een passie voor leuke tooltjes en AI. Ik besteed bedrijfsmatig honderden uren per jaar aan Research & Development (R&D) om mijn sites en de sites van mijn klanten beter te maken. Ik kan zo een vijftal klanten noemen die serieuze interesse hebben in een soortgelijk systeem en daar ook zeker wel meer dan drie tientjes voor zouden willen betalen. Vanwege de gevonden issues is de huidige plugin nog niet geschikt, maar ik wil best meedenken over een versie 2. Met een goed updatebeleid, transparantie over de privacy, en misschien extra features zoals het overnemen van de schrijfstijl van een website.
Advies
Als je graag iets met AI wil doen, surf dan naar de Google AI Studio. Selecteer hier het 2.5 Pro model. Dat is op dit moment zo’n beetje het krachtigste model ter wereld. Vul je prompt in. Gebruik eventueel sleutelzinnetjes zoals die van de plugin, maar experimenteer ook zelf. Als je bereid bent om je gegevens met Google te delen, dan is het gebruik van de AI Studio gratis. En je kunt er meer mee dan met de LinkedIn-plugin. Gooi in je prompt ook eens een tiental oude artikelen, en observeer dat Gemini 2.5 Pro inmiddels best aardig een schrijfstijl na kan doen.
Wil je toch aan een plugin, stel dan de volgende vragen:
- Hoe transparant is de plugin? Roept de plugin externe services aan? Wat gebeurt er met de gegevens die ik invul?
- Kan ik hetzelfde resultaat, of misschien zelfs een beter resultaat, gebruiken door direct te werken met de achterliggende externe service? Wat voegt de plugin toe als het gaat om kennis (prompts)? Of wordt de plugin alleen maar een extra last op m’n servers waardoor m’n site mogelijk trager wordt? Kan ik ook al een gewenst resultaat bereiken door zelf te experimenteren?
- Is er nagedacht over de lange termijn? Is er een trackrecord van historische updates beschikbaar? Geven de makers garanties over hoe de plugin zal werken in de toekomst? Is er een verbinding met een updateserver en kunnen zo nieuwe modellen en prompts worden ingeladen? Of moet je dat als gebruiker zelf doen?
Al met al is het goed om kritisch te kijken naar wat je op je site installeert. We hebben geleerd dat de prijs van een tool weinig zegt over de werking ervan. En dat bij ‘gratis’ AI-services je vaak zelf het product bent. Momenteel zullen de meeste AI-plugins nauwelijks voordeel bieden vergeleken met het gebruik van een Google AI Studio zelf of bijvoorbeeld ChatGPT, omdat ze die platformen gewoon op de achtergrond gebruiken. Ben jij nou nog op zoek naar die webbouwer die niet alleen leuke ontwerpjes kan maken, maar die ook technisch verstand van zaken heeft? Dan weet je me te vinden.