“Hoe kom ik hoger in Google?” is misschien wel de vraag die mij het meest wordt gesteld. Het antwoord daarop is niet eenvoudig. Daarom heb ik besloten een miniserie van twee blogs over dit onderwerp te maken. Je leest nu deel 1. In dit deel leg ik uit hoe de Google zoekresultaten tot stand komen. Het ene resultaat is de andere namelijk niet. In het tweede deel van de miniserie geef ik praktische tips en adviezen om hoger in de resultatenlijst te komen.
Eerst even dit…
Allereerst is het nuttig om te weten dat Googles zoekresultaten door algoritmes worden gepersonaliseerd en dus niet voor iedereen hetzelfde zijn. Verder moet je weten dat Google zijn algoritme niet openbaar maakt, en dat men dus niet met 100% zekerheid kan zeggen hoe het ‘rankingsproces’ precies werkt. Tot slot moet je weten dat de zoekresultaten zijn opgesplitst in drie groepen: betaald, lokaal en ‘normaal’. In de loop van dit artikel licht ik alle groepen kort toe.
Groep 1: betaalde zoekresultaten
De eerste groep is eigenlijk het makkelijkst: dat zijn de advertenties. Deze links staan bovenaan de zoekresultaten en hier heeft een bedrijf voor betaald.
Als ik ‘zwemles zoetermeer’ intik op Google, krijg ik twee advertenties te zien. Het is niet ingewikkeld om je site in dit rijtje te plaatsen, maar het kost wel geld.
Bovenstaand overzicht is gegenereerd met de Zoekwoordplanner van Google Ads. Stel: je boost jouw website naar plek 1 in de zoekresultaten via een advertentie. Je betaalt dan op dit moment tussen de €0,49 en €0,92 per keer dat er na het zoeken van ‘zwemles zoetermeer’ op de advertentie wordt gedrukt.
Leuk feitje: een van de duurste zoekwoorden in Nederland is ‘oldtimer verzekering’: 800+ euro per klik.
Groep 2: lokale zoekresultaten
Deze groep is het minst bekend, maar ik weet zeker dat je ‘m wel eens bent tegengekomen:
Deze groep wordt ook wel de ‘lokale bedrijvengids’ genoemd. Hierin worden alle bedrijven vermeld die bij de gebruiker in de buurt zijn én die iets te maken hebben met de zoekwoorden. Een plaatsing in deze lijst is gratis. Je kan je aanmelden via: https://www.google.com/
Groep 3: de ‘normale’ zoekresultaten
En tot slot volgen dan de ‘normale’ zoekresultaten. Deze worden ook wel de ‘organische’ zoekresultaten genoemd.
Om hoger in groep 3 te komen, zijn er grofweg twee opties. Deze opties bespreek ik in het tweede deel van de miniserie. Alvast een tipje van de sluier? SEO (Search Engine Optimisation) is het codewoord.
Wil jij dat ik een complete SEO-check van je site doe? Of dat ik je help hoger in Google te komen? Ik geef altijd gratis, vrijblijvend en eerlijk advies. Bezoek de pagina optimalisaties om meer te weten over de services die ik voor bestaande websites aanbied. Ik kan ook een nieuwe website of webshop voor je bouwen die er niet alleen goed uitziet, maar die ook nog eens hoog in Google scoort. Als je meer informatie wil, of gewoon eventjes met me wil sparren, mag je altijd contact opnemen!